Lessen

  • Pilates (mat)

    "Lichamelijke fitheid kan niet worden bereikt door wishful thinking noch door directe aankoop." – Joseph Pilates

    FitFlow Den Haag biedt twee verschillende soorten pilateslessen aan; de klassieke matlessen en de pilates pluslessen. In beide lessen werken we met kleine groepjes, waardoor er veel ruimte voor persoonlijke begeleiding is.

    Let op: op dit moment worden alleen de matlessen aangeboden, de pluslessen volgen binnenkort!

    De matlessen bestaan uit een vaste volgorde van weloverwogen oefeningen die met controle worden uitgevoerd. Pilatesbedenker Joseph Pilates noemde zijn bewegingsmethode dan ook niet voor niks 'contrology'! Juist door alle oefeningen bedachtzaam en met controle uit te oefenen, bouw je kracht en volharding op en leer je je lichaam beter kennen en beheersen. De adem is leidend tijdens deze oefeningen, waarbij “alles begint met de adem en eindigt met de adem", aldus Joseph Pilates.

    Bij deze lessen werk je over het algemeen puur met je lichaam, in tegenstelling tot de pilates pluslessen, waar meer gebruik wordt gemaakt van apparaten zoals de chair en de stick. Maar af ten toe wordt ook tijdens de matlessen gebruikgemaakt van zogenoemde 'props', zoals de pilatesbal, kleine gewichtjes, de magic circle of een rekband (TheraBand). Dit is niet alleen fijn voor de afwisseling, maar ook heel leerzaam, omdat deze props je ondersteuning bieden en je daardoor ook meer kunt leren over je lijf en de oefening.
    Meer informatie over pilates
    Mooi filmpje met de originele reeks pilatesoefeningen van Bluebird Pilates.
    ◗ Wil je weten wat anderen van de pilateslessen van FitFlow Den Haag vinden? Bekijk dan hier de reviews van OneFit Members.
    Goed om te weten voordat je naar de les komt
    ◗ De lessen zijn geschikt voor beginners into intermediate, tenzij anders vermeld. Ben je een absolute pilatesbeginner? Neem dan contact op met Quirine om de opties te bespreken.
    ◗ De matlessen gaan door bij een bezetting vanaf drie personen.
    ◗ In de les draag je toesox of antislipsokken of werk je op blote voeten. De toesox zijn te koop in de studio.
    ◗ In de studio zijn comfortable zachte pilatesmatten aanwezig, je hoeft dus niet je eigen mat mee te nemen. Wel wil ik je vragen om geen sieraden of kleding met ritsen te dragen, dit kan de mat namelijk beschadigen.


  • Pilates (plus)

    “Every moment of our lives can be the moment of great things.” – Joseph Pilates

    FitFlow Den Haag biedt twee verschillende soorten pilateslessen aan; de klassieke matlessen en de pilates pluslessen. In beide lessen werken we met kleine groepjes, waardoor er veel ruimte voor persoonlijke begeleiding is.

    Let op: op dit moment worden alleen de matlessen aangeboden, de pluslessen volgen binnenkort!

    Pilates staat erom bekend dat je oefeningen uitvoert met behulp van je eigen lichaam. Dit zijn meestal oefeningen die op de mat worden gedaan en waar je weinig tot geen props bij gebruikt. Maar wist je dat de bedenker van pilates, Joseph Pilates, ook vele oefeningen heeft bedacht waarbij je gebruikmaakt van speciale apparaten? Deze 'apparatus' waren ontworpen om het proces van stretchen, versterken en uitlijnen van je lichaam te ondersteunen. Een proces dat begint met de klassieke oefeningen op de mat, en dat vervolgens uitgebreid of verfijnd kan worden met behulp van de apparaten. Belangrijk is dan ook dat je, voordat je aan pilates plus begint, al enige ervaring hebt opgedaan met de matoefeningen en dat je al een ontwikkelde core hebt.

    Deze vorm van pilates wordt ook wel reformer-pilates genoemd. En misschien klinkt dit als iets nieuws, aangezien deze vorm van pilates in Nederland nog niet zo bekend is, maar niets is minder waar! Maar liefst 90% van alle pilatesoefeningen zijn namelijk oefeningen die niet op de mat plaatsvinden, maar juist op een van de 'apparatus'. Stuk voor stuk oefeningen die ervoor zorgen dat jij beter kan worden in het uitvoeren van de klassieke matoefeningen.

    In de pilates pluslessen die FitFlow Den Haag aanbiedt werken we in kleine groepjes afwisselend op de mat en op/met de verschillende apparaten. In de studio in de Malakkastraat zijn de volgende reformerapparaten aanwezig:

    Chair
    De Chair is de spiegel die disbalans in je lichaam toont. Tijdens Chair-lessen word je uitgedaagd om al je technieken in te zetten om met precisie en controle een oefening uit te voeren.

    Pilates Stick
    De Pilates Stick geeft je rug een heerlijke massage, maar diezelfde Stick wordt ook gebruikt voor oefeningen die je balans en kracht uitdagen.

    Small Barrel
    De Small Barrel is een fantastisch instrument om van stijfheid in de bovenrug en nek af te komen. Leuke bijkomstigheid is dat je met de Small Barrel makkelijker intermediate/advanced oefeningen kunt leren.
    Goed om te weten voordat je naar de les komt
    ◗ De lessen zijn geschikt voor personen die al enige ervaring met pilates hebben. Ben je nieuw bij FitFlow Den Haag en zou je graag de pilates pluslessen volgen? Begin dan eerst met minimaal tien pilates matlessen. Pilatesdocente Quirine beoordeelt of je door mag naar de pluslessen. Ben je een absolute pilatesbeginner? Dan zijn de pilates matlessen meer iets voor jou!
    ◗ De pilates pluslessen gaan door bij een bezetting vanaf twee personen.
    ◗ In de les is het dragen van toesox of antislipsokken verplicht. De toesox zijn te koop in de studio.
    ◗ In de studio zijn comfortable zachte pilatesmatten (High Mats) aanwezig, je hoeft dus niet je eigen mat mee te nemen. Wel wil ik je vragen om geen sieraden of kleding met ritsen te dragen, dit kan de mat namelijk beschadigen.


  • Essentrics

    “Nothing feels as good as feeling young in your own body." – Miranda Esmonde-White

    Essentrics is een full body work-out ontwikkeld door ex-ballerina Miranda Esmonde-White in samenwerking met verschillende fysiotherapeuten.
    Dat het is ontwikkeld door een ballerina, is geen verrassing, want de sierlijkheid die ballet heeft, zie je goed terug in de flow van bewegingen die zo kenmerkend is voor essentrics. Maar als je denkt dat essentrics een soort ballet 2.0 is, dan heb je het mis! Deze fijne bewegingsmethode heeft namelijk niet alleen raakvlakken met ballet en dans, ook elementen van yoga, pilates en tai chi komen erin terug. Juist deze mix van bewegingen en het unieke gedachtegoed erachter, maken het een hele toegankelijke en fijne manier van bwegen, die je nergens anders terugziet.

    Kenmerkend voor essentrics is dat het werkt volgens het principe van spieren verlengen en versterken. Met vloeiende bewegingen verleng je je spieren, waarna je vervolgens in die verlengde houding kracht uitoefent op diezelfde spieren. Hierdoor worden je spieren uitgedaagd en krijgt je lichaam mooie lange en sterke spieren. Het voordeel hiervan is dat je houding verbetert en je een flexibel, en uitgebalanceerd lijf krijgt.

    Bij essentrics maak je geen gebruik van gewichtjes en andere props, maar werk je puur met je eigen lichaamsgewicht. De enige uitzondering is tijdens het stretchen, wanneer we weleens gebruikmaken van een rekband. Ook hebben we in de studio in het Koorenhuis een balletbarre waar we soms aan werken om een diepere stretch te creëren. Als je online vanuit huis meedoet, dan kun je hiervoor uiteraard ook een stoel gebruiken. (Want niet iedereen heeft thuis immers een balletbarre!)

    Een veelgestelde vraag is of de essentricslessen zwaar zijn. Mijn antwoord is dan altijd: dat hangt ervan af. Dit heeft niet alleen te maken met je eigen sportervaring en uithoudingsvermogen, ook de variatie in oefeningen maakt dat niet alle lessen hetzelfde zijn. Qua inspanning kun je de lessen het beste vergelijken met een pilates- of vinyasa-les; de volgende dag kun je wat spierpijn voelen, maar over het algemeen voel je je niet helemaal afgemat na een les. In tegendeel, door de vloeiende bewegingen en de muziek voel je je na afloop juist heerlijk en voldaan.

    De lessen worden altijd op muziek gegeven. De muziek varieert van pop, soul tot jazz en klassiek, afhankelijk van de oefeningen.
    Meer informatie over essentrics
    Dit introductiefilmpje laat je goed zien wat je allemaal van essentrics kunt verwachten.
    ◗ Of lees dit leuke artikel van OneFit over hun proefles essentrics bij FitFlow Den Haag.
    ◗ Wil je weten wat anderen van de essentricslessen van FitFlow Den Haag vinden? Bekijk dan hier de reviews van OneFit Members.
    Goed om te weten voordat je naar de les komt
    ◗ De lessen zijn geschikt voor zowel beginners als gevorderden, tenzij anders vermeld.
    ◗ De lessen gaan door bij een bezetting vanaf drie personen.
    ◗ In de les draag je toesox of antislipsokken of werk je op blote voeten. De toesox zijn te koop in de studio.
    ◗ Neem je eigen (yoga)mat mee!


  • Fitness

    "All great achievements require time." – Maya Angelou

    Bij deze small group fitnesslessen ga je terug naar de basis. In een serie van achttien lessen leggen we een stevig fundament om de juiste techniek (weer) onder knie te krijgen en blessures te voorkomen. Kortom, we duiken in het ‘echte werk’ met als gevolg 'echte resultaten'!

    Heb je de basis wel onder de knie en ga je liever voor een snellere, afwisselende(re) fitnessles? Neem dan eens een kijkje bij de circuittraining die FitFlow Den Haag ook geeft.

    Het verschil tussen de fitnesslessen en de circuitlessen is dat je bij circuit in een klein groepje traint waarbij je gebruikmaakt van je eigen lichaamsgewicht of werkt met lichte gewichtjes, rekbanden, ballen, etc.. De circuitlessen hebben een hoger tempo en je gaat snel van oefening naar oefening. Bij fitness werk je ook in een klein groepje, maar gaat alles in een rustiger tempo. Er zijn langere pauzes tussen de oefeningen en er wordt, indien mogelijk, gewerkt met zwaardere gewichten. Door dit rustigere tempo heb je meer tijd om je op de techniek te focussen en de oefeningen correct uit te voeren.

    Misschien denk je nu dat de fitnesslessen daardoor gemakkelijker of lichter zijn dan de circuitlessen. Nee, in tegendeel; het kan net zo zwaar of zelfs zwaarder zijn.
    Meer informatie over fitness
    ◗ Wil je weten wat anderen van de fitnesslessen van FitFlow Den Haag vinden? Bekijk dan hier de reviews van OneFit Members.
    Goed om te weten voordat je naar de les komt
    ◗ De lessen zijn geschikt voor beginners en intermediates, tenzij anders vermeld.
    ◗ De lessen gaan door bij een bezetting vanaf twee personen.
    ◗ In de les draag je schone sportschoenen.



  • Circuit

    "If you have a body, you're an athlete." – Bill Bowerman

    Wil je aan je conditie werken en kracht opbouwen en heb je al enige ervaring met fitness? Dan zijn deze small group circuitlessen echt wat voor jou! In leuke en afwisselende lessen passeren in snel tempo oefeningen als burpees, squats, en lunges totdat je het hele circuit hebt doorlopen.

    Heb je nog niet zo veel ervaring met fitness of zou je wel een opfrisbeurt kunnen gebruiken? Neem dan eens een kijkje bij het Back to Basics-fitnesstraject dat FitFlow Den Haag aanbiedt. In achttien lessen gaan we daarbij terug naar de basis, zodat jij de juiste technieken onder de knie krijgt en blessures leert te voorkomen.

    Het verschil tussen de fitnesslessen en de circuitlessen is dat je bij circuit in een klein groepje traint waarbij je gebruikmaakt van je eigen lichaamsgewicht of werkt met lichte gewichtjes, rekbanden, ballen, etc.. De circuitlessen hebben een hoger tempo en je gaat snel van oefening naar oefening. Bij fitness werk je ook in een klein groepje, maar gaat alles in een rustiger tempo. Er zijn langere pauzes tussen de oefeningen en er wordt, indien mogelijk, gewerkt met zwaardere gewichten. Door dit rustigere tempo heb je meer tijd om je op de techniek te focussen en de oefeningen correct uit te voeren.

    Misschien denk je nu dat de fitnesslessen daardoor gemakkelijker of lichter zijn dan de circuitlessen. Nee, in tegendeel; het kan net zo zwaar of zelfs zwaarder dan de circuitlessen zijn.
    Meer informatie over circuit
    ◗ Wil je weten wat anderen van de circuitlessen van FitFlow Den Haag vinden? Bekijk dan hier de reviews van OneFit Members.
    Goed om te weten voordat je naar de les komt
    ◗ De lessen zijn geschikt voor beginners en intermediates, tenzij anders vermeld. Ben je een absolute fitnessbeginner? Begin dan met het Back to Basics-fitnesstraject, waarin je teruggaat naar de basis en een goed fundament neerlegt voor de circuitlessen. Twijfel je wat voor jou geschikt is of wil je meer informatie, neem dan contact op met Quirine om de opties te bespreken.
    ◗ De lessen gaan door bij een bezetting vanaf drie personen.
    ◗ In de les draag je schone sportschoenen.



  • Blackroll

    "Bindweefselmassage werkt als een balsem voor een afgemat en gestrest zenuwstelsel."

    Op dit moment worden er geen blackrolllessen aangeboden, maar houd het rooster in de gaten!

    Bij blackroll draait het allemaal om fascia, oftewel bindweefsel. En het woord zegt het eigenlijk al; bindweefsel verbindt je lijf met een onderhuids netwerk van weefsel. Het loopt als een subtiel spinneweb vanaf je voetzool door de rest van je lijf, helemaal tot aan je voorhoofd.

    Ondanks dat bindweefsel heel sterk is en het je lichaam en organen als het ware bij elkaar houdt, is het een heel fijn, soepel en vloeiend weefsel. Maar onder invloed van ouderdom, blessures en leefstijl kan bindweefsel vast komen te zitten. Als je bijvoorbeeld veel achter de computer zit, dan kan het bindweefsel op je borst en bij je schouders verkleven. Er ontstaan dan knopen, ook wel trigger points genoemd, met als gevolg dat je lijf uit balans raakt en niet meer ‘stroomt’.

    Gelukkig kun je door middel van masseren en kneden het bindweefsel weer los en soepel krijgen waardoor alles weer gaat ‘stromen’. En dat is dan ook precies wat we doen tijdens een blackrollles! In de les werken we met, zoals de naam al doet vermoeden, blackrolls. Dat zijn foamrollen in verschillende maten en verschillende hardheden. Ook maken we gebruik van grote en kleine ballen. Allemaal met als doel het bindweefsel en de trigger points weer los te maken. Hierdoor wordt de doorbloeding gestimuleerd en breng je je lichaam weer in balans.

    Iedere blackrolles bestaat uit twee delen. In het eerste deel van de les doe je staand of liggend op de mat stretchende oefeningen met de blackroll en foamballen. Het tweede deel van de les bestaat uit spierversterkende oefeningen waarbij we soms kort wat circuittraining doen of buispieroefeningen en soortgelijke oefeningen.
    Meer informatie over blackroll
    Heel mooi filmpje over wat fascia (bindweefsel) is en hoe het werkt.
    ◗ Wil je weten wat anderen van de blackrolllessen van FitFlow Den Haag vinden? Bekijk dan hier de reviews van OneFit Members.
    Goed om te weten voordat je naar de les komt
    ◗ De lessen zijn geschikt voor zowel beginners als gevorderden, tenzij anders vermeld.
    ◗ De lessen gaan door bij een bezetting vanaf drie personen.
    ◗ Bij veel blackrolloefeningen leun je op je polsen en/of armen. Heb je blessures, laat het dan van te voren even weten!
    ◗ Het is belangrijk om na de les voldoende water of thee te drinken om het reinigende effect van de blackrollmassage te ondersteunen.
    ◗ In de les draag je toesox of antislipsokken of werk je op blote voeten. De toesox zijn te koop in de studio.
    ◗ Neem je eigen (yoga)mat mee!



Pilates ● Fitness ● Sportvasten ● Essentrics ● Blackroll

© FitFlow Den Haag. Alle rechten voorbehouden.
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
KvK: 54486009 | Btw: NL144371947B01


Pilates ● Fitness ● Sportvasten ● Essentrics ● Blackroll
© FitFlow Den Haag. Alle rechten voorbehouden.

Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

KvK-nummer: 54486009 | Btw-nummer: NL144371947B01